Phishing
Criminelen maken heel handig misbruik van u bij het omwisselen van bankpassen…
Er kwamen 4 tips.
De laatste tijd krijgen meerdere klanten van de Rabobank in regio Den Haag zogenaamde phishing-mails waarmee criminelen hun bankpas en pincode in handen proberen te krijgen. Helaas zijn er behoorlijk wat mensen hier slachtoffer van geworden.
In de mail staat dat de bank een nieuwe, nog veiligere, pas heeft. De oude pas wordt na twee weken geblokkeerd, maar je kunt de nieuwe pas direct aanvragen door op het oranje blokje te klikken.
Daarna kom je op een formulier, waar je je rekeningnummer en andere gegevens moet intoetsen en moet doorklikken naar scherm 3. Daar moet je je oude pincode intoetsen.
Daarna hoef je alleen nog je oude bankpas op te sturen naar een bepaald adres zodat die verantwoord vernietigd kan worden, anders kost het je later geld.
Dit zijn zogenaamde phishing-mails waarmee criminelen uw bankpas en pincode in handen krijgen. Echte banken hebben hier duidelijke afspraken over: ze zullen nooit om uw pincode vragen, niet telefonisch, niet per brief, en niet digitaal.
Eén van de criminelen pint op vrijdag 19 juni met een bankpas en pincode die via zo’n phishing-mail zijn achterhaald bij een geldautomaat aan het Zuideinde in Almere. Hij wist zo een aanzienlijk bedrag buit te maken.
- Wie (her)kent aan de hand van de bewakingsbeelden de pinnende man?
- Wie heeft de man op vrijdag 19 juni bij het Zuideinde, of ergens anders in Almere gezien?
Echte banken hebben hier duidelijke afspraken over: ze zullen nooit om uw pincode vragen, niet telefonisch, niet per brief, en niet digitaal.